Scheuren op de autobähn
Dat willen we natuurlijk allemaal, maar voor je het gaspedaal indrukt, moet je wel weten dat er wel wat regels gelden op de Duitse wegen. Altijd handig!
Dat willen we natuurlijk allemaal, maar voor je het gaspedaal indrukt, moet je wel weten dat er wel wat regels gelden op de Duitse wegen. Altijd handig!
- De op- en afritten zijn korter
Dus snel invoegen, goed ruimte geven en niet blijven hangen. Daar krijg je geheid gezeik van.
- Als ik ergens een hekel aan heb…
Dan is het van die mensen die 90 gaan rijden op de linkerbaan en daar blijven rijden. In Duitsland zijn ze hier helemaal niet van gediend. Aangezien je hier 130 (en op sommige delen zelfs harder) mag, geldt hier het recht van de snelste en zolang je niet in een Ferrari of Lamborghini rijdt, ben jij dat niet. Opschuiven dus!
- Vermijd de drukte en ga voorbereid op weg
Op vrijdag tussen 13.00 en 20.00 uur en ook op zaterdag tussen 9.00 en 15.00 uur is het vaak loeidruk op de autobahn. Je kunt dan dus beter niet op pad gaan. Ga je wel op pad – liever op een ander tijdstip dus – zorg dan dat je je gevarendriehoek, veiligheidshesje en verbanddoos mee hebt. Deze zijn verplicht! Net als een milieusticker als je bijvoorbeeld in het centrum van de steden Aken, Keulen of München verblijft.
- Rechts inhalen?
Ben je helemaal gek geworden!
- Laat het middenpad vrij
Wanneer je in de file staat. Je moet namelijk een doorgang creëren voor de hulpdiensten.
- Om op de kleintjes te letten
Kun je het beste aan de kant gaan bij een Autohof. Hier betaal je minder voor je benzine dan langs de Autobahn en je kunt er tevens een lekker hapje eten.
- Te hard is ook in Duitsland te hard
Ja, er zijn plekken waar je onbeperkt gas mag geven, maar op de meeste plekken geldt gewoon een maximumsnelheid van 100, 120 of 130 km/u. De verkeersborden die dit aangeven kun je niet missen. Doe je dat toch, dan zie je die vervelende enveloppe vanzelf op je mat ploffen. Hou ook voldoende afstand van de auto voor je, want ook hier wordt streng op gecontroleerd.